Aquest febrer ha estat molt intens! Hem celebrat el nostre 7è aniversari!!! I hem tingut totes les setmanes replenes d’activitats.

Hem continuat amb els dos cicles de les jornades «La transició en clau llibertària»; i la formació «Curs: Autoorganització, Autonomia i Contrapoder». Hem realitzat 2 debats dins les Jornades d’Introducció a l’Anarquisme i també hem presentat diversos llibres.

I com sempre, hem seguit ampliant el nostre fons que, us recordem, podeu consultar a través de l’enllaç: catàleg

>> 7è aniversari de la biblioteca!

El 3 de febrer vam celebrar el 7è aniversari de la biblioteca. Com sempre, amb activitats variades i per a totis.

Moltes gràcies per venir i especialment a Itsasgorak, Mextiza, Ainhara i la gent de FreeStyle Ponent, i l’ajuda de PunkyUnicorns!

I gràcies també a lis que feu possible aquest espai, ara i durant aquests 7 anys. Cadascuni segons les seves possibilitats. Ja sabeu qui sou!

Podeu veure una galeria d’imatges al següent enllaç: https://bibliotecamariarius.org/7e-aniversari/

>> Jornades d’Introducció a l’Anarquisme

Aquest any hem decidit seguir amb les jornades de formació i debat sobre Anarquisme, amb un format menys periòdic però amb la mateixa intencionalitat: formacions que ofereixin a les integrants i sòcies de la biblioteca eines per al debat i l’acció social i política, però també siguin adequades per l’apropament de tota aquella persona què vulgui conèixer els diferents debats, propostes i posicionaments que conformen el pensament llibertari.

Aquest febrer es van juntar 2 debats:

Podeu veure tota la informació i les altres activitats realitzades a la pàgina: https://bibliotecamariarius.org/jornades-introduccio-a-lanarquisme/

>> Cicle memòria històrica: El món llibertari durant la transició.

Durant el febrer hem continuat amb el cicle de xerrades: El món llibertari durant la transició.

Un dels objectius de la biblioteca és el de la recuperació de la memòria històrica i en aquest cas hem triat l’època de la transició, de la qual hem volgut conèixer alguns dels aspectes en que les llibertàries hem estat involucrades.

Es tracta de 5 xerrades que engloben alguns dels temes cabdals del «món llibertari» durant aquest període: la reorganització de la CNT, la repressió al moviment llibertàri, el paper de les dones als grups autònoms (d’agitació armada), la solidaritat amb les lluites de les persones preses, la transició a Lleida.

Així, el gener hem realitzat 3 de les 5 xerrades del cicle:

• Les Dones als Grups Autònoms,  sobre la participació de les dones en grups llibertaris que, de forma autònoma i sense relació orgànica ni de dependència amb cap organització, van fer servir la lluita armada com a mitjà per fer agitació i confrontar-se a les estructures de l’estat franquista, amb la Irene Cardona Curcó, antropòloga, autora del llibre «Aproximació al paper de les dones als grups autònoms durant la transacció» (Ed. Descontrol, 2016).
  • Les Lluites dins de les Presons, que van dur a terme els presos socials, amb el testimoni del Manuel Martínez, ex-pres que va participar-hi de forma activa en la COPEL. També passarem el curtmetratge de ficció «Pocos, Buenos y Seguros» (Ales Payá y Gorka Lasaosa, 2022).
  • La CNT i les Jornades Llibertàries Internacionals de 1977*, que van tenir lloc a Barcelona, i on van participar milers de persones, en una demostració de que la CNT i l’anarquisme resistien a pesar dels quaranta anys de dictadura i repressió, amb un company historiador membre de la biblioteca. També visualitzarem el documental «El Entusiasmo» (Luis E. Herrero, 2018).

>> Curs: Organització, autonomia i contrapoder

Al febrer ha tingut lloc la segona i tercera sessions del curs Organització, autonomia i contrapoder, que realitzarem durant els mesos de gener, febrer i març de 2024, sota el títol:

• Instituciones populares y otras formas autònomas de organización
  • Por el derecho a desobedecer, por una teoría del contrapoder
L’objectiu és generar formació i debat entre nosaltres per aterrar idees polítiques que puguem utilitzar a les nostres militàncies. Serà un format molt senzill i breu per a què totes puguem gaudir-lo. Creiem que és molt interessant tenir aquests tipus de debats dintre dels moviments socials actuals a Lleida per tal de començar a traçar estratègies compartides!

>> Presentacions de llibres i documentals:

•  «Els vincles audaços», amb l’autor, l’Ivan Miró. Organitzat pel Grup de Lectura Crítica
  • «Espanya uno, Portugal cero», amb el co-director, Santi Ric. Sobre l’experiència de vida i presoner de guerres, José Ric Darné (Fraga 1920 – Castelginest 2023).

>> I a més a més:

• El Grup de Lectura Crítica s’ha seguit juntant a la biblioteca per llegir i debatre sobre el llibre «Feines absurdes» de l’antropòleg David Gaeber.
  • El dimecres 7 vam tancar per participar en les protestes contra la guerra d’Israel i el genocidi del poble palestí.