Des de la Biblioteca Anarquista Maria Rius de Lleida hem organitzat un acte de memòria històrica llibertària que hem intitulat “Els esclaus del franquisme”, ja que hem volgut abordar com el franquisme va fer servir els presoners com a mà d’obra esclava, fet que es va donar també a Lleida ciutat.

L’acte ha tingut lloc el dissabte 15 de juny a les 11h, a la Seu Vella de Lleida , al costat del memorial i el parc infantil. La Seu Vella de Lleida va servir com a camp de concentració durant els primers anys després de la caiguda de Lleida a mans dels franquistes. També ho van ser altres espais de la ciutat.

En l’acte hem presentat el llibre La gran trata de esclavos, editat per la Fundación de Estudios Libertarios Anselmo Lorenzo i publicat el 2021. L’autor del llibre és l’anarquista César Broto Villegas. Hem comptat amb les editores, Sònia Turón García i Alberto Rosón Ordóñez.

Per parlar de l’autor del llibre, hem comptat amb Miquel Àngel Bergés Saura, biogràf de César Broto en La Lleida Anarquista (Pagès Editors, 2006). Miquel À. Bergés també ha publicat, entre d’altres, Coses que vam fer abans de ser oblidats (Pagès Editors, 2023), sobre Félix Lorenzo Páramo, Josep Larroca i Maria la Caçadora.

Per conèixer els escenaris de repressió i camps de concentració a la nostra ciutat, hem comptat amb Joan Ramón Segura Radigales, excursionista memorialista, amb experiència en la recuperació i donant a conèixer escenaris físics claus del periòde de la Guerra Civil i el Franquisme.

Aquest acte s’emmarca en el nostre objectiu d’incentivar la recuperació de la memòria històrica, i en especial la del moviment llibertari ponentí.

Fa 7 anys que des de la Biblioteca Anarquista Maria Rius, de forma autogestionada, horitzontal i assembleària, difonem el pensament i les pràctiques anarquistes, tot potenciant-ne el coneixement, la reflexió i el debat en l’actualitat.

Des de la Biblioteca Anarquista Maria Rius valorem molt positivament aquest acte, ja que ens ha permès conèixer millor quina fou la repressió patida per les persones fetes presoneres i com no només l’Estat, si no també empreses privades, es van beneficiar econòmicament d’aquests presoners. A la vegada, hem contribuït a donar veu a persones que van viure aquell moment històric, com va ser en César Broto Villegas, i a no deixar que les lluites que van dur a terme les anarquistes i les conseqüències que van patir, quedin en l’oblit.

A continuació, una breu biografia:

César Broto Villegas (Saragossa, 1914 – La Pobla del Duc, 2009) va començar a treballar a Lleida amb 11 anys i es va afiliar a la Societat d’Impressors (CNT).

Va militar activament a l’anarcosindicalisme ponentí: va ser secretari de la CNT de Lleida, fundador del periòdic Acracia, cocreador de l’Ateneu Llibertari, secretari de la FAI de Lleida, membre dels Grups de Defensa,…

El 1936 es va enrolar a la Columna Durruti/26 Divisió, i va ser ferit a Artesa de Segre a inicis del 1939, i condemnat a 15 anys de presó, on va col·laborar en la falsificació i tràfic de documents per ajudar als companys presos.

Alliberat desprès de quatre anys, va participar en la lluita clandestina.

El 1945 va ser secretari de la CNT catalana i posteriorment secretari general de CNT. Detingut, el 1947, es condemnat a 30 anys de presó.

Desprès de nombrosos intents de fuga, el 1962 és alliberat, però el 1966 pateix diversos interrogatoris i marxa a l’exili a França.

El 1980 tornà a la península i s’instal·là a La Pobla del Duc (València).

Galeria d’imatges: