2on Recull de relats «Pepita Not Bosch»

El tema de la 2ona edició és: Terra i Llibertat

En homenatge a Josepa Maria Not Bosch

Qui va ser Pepita Not?

Pepita Not (Josepa Maria Not Bosch) va nàixer el 23 de novembre de 1897 a Torregrossa.

De família pagesa, la seva mare va morir quan era una nena, i als 11 anys, per imposició del pare, va començar a treballar de criada a Barcelona.

El 1918 va conèixer l’anarquista Ricardo Sanz, qui serà el seu company, i va començar a militar en el moviment llibertari. Als anys 20 va participar activament en el grup d’acció Los Solidarios, del que també formaven part la seva amiga Ramona Berni Toldrà de Mollerussa i la Maria de Riu Berenguer d’Arbeca.

La Pepita realitzava tasques de «correu» (correspondència, diners i armes) per la península Ibérica. Durant la II República va participar en grups de suport a presos, amb també les anarquistes Rosario Dolcet i Llibertat Ròdenas.

Va tenir dos fills amb en Ricardo Sanz: el Floreal, mort a França el 1940, i la Violeta. La Pepita va morir el 4 de juny de 1938 a causa d’una leucèmia (algunes fonts diuen que en el part de la seva filla Violeta). El seu enterrament va ser multitudinari i es van publicar obituaris als diferents periòdics anarquistes de l’època.

*A la fotografia, la Pepita Not amb el seu fill Floreal.

BASES DE PARTICIPACIÓ

Introducció i temàtica: Terra i Llibertat

Celebrem poder oferir-vos de nou la segona edició del Recull de Relats. Val a dir que el projecte ha estat acollit amb molta acceptació i creativitat.

És un bon moment per poder presentar-vos la nostra proposta per la nova l’ edició que hem intitulat “Terra i Llibertat”; una consigna prou coneguda que va recórrer des de les terres mexicanes i la seva revolució fins als carrers de casa nostra a inicis de segle XX.

Terra y Libertad va ser la capçalera d’una revista mensual entre els anys 1899-1939 apareixent com a suplement de la Revista Blanca fundada per Federico Urales i Soledad Gustavo entre altres.

La publicació va viure etapes de prohibició durant la dècada dels anys vint, després apareixeria en els anys trenta com a revista de l’òrgan de la Federació Anarquista Ibèrica (FAI) àmpliament coneguda dins el món llibertari. Pel que fa als aspectes tècnics, cal dir que Tierra y Libertad destacà pel seu format excessivament modest amb un foli de 4 pàgines a 4 columnes, i amb poques il·lustracions. Durant el període revolucionari, gairebé a cada número, una de les pàgines estava dedicada a escrits de dones anarquistes i a la implicació d’aquestes en la revolució.

Dit això, ara més que mai ens cal repensar com podem afrontar les nostres vides des de la vessant de “defensa de la terra” i us proposem que hi pensem i per tant ho escrivim. Els éssers humans estem “dins de la natura” i no hauríem d’estar travessats per cap diferència ni llunyania: som interdependents i exercim papers complementaris en la preservació de l’estabilitat de l’ordre natural, és a dir, convertir-nos en “consciència de la terra” com reclamava Élisée Reclus.

Esteu convidades al món de les lletres. Esperem els vostres escrits amb molta il·lusió.

Gràcies!

Condicions

La participació en el concurs de relats ha de complir les següents característiques:

• 1 treball per persona
  • El relat ha de ser inèdit
  • El relat ha de ser en Català
  • Una extensió mínima de 800 paraules i màxima de 1500 en lletra Arial 12
  • En participar se cedeixen els drets d’autor per poder publicar el recull posterior.
  • Es valorarà que l’escrit tingui una perspectiva llibertària.
  • Es valorarà que el relat estigui ambientat amb les terres de Ponent.

On puc presentar el relat?

De dues manares:

– Personalment a la biblioteca Maria Rius, C/ Corts catalanes, 79, baixos . El treball, amb el títol i pseudònim, es presentarà en un sobre en blanc, dins del qual hi haurà un altre sobre, petit, on s’indiqui el títol i el pseudònim; dins del sobre petit s’indicarà el nom i contacte de l’autor del treball.

-Per correu electrònic (preservant l’anonimat) a bibliotecamariarius@riseup.net, per exemple en un correu fictici. Enviant un primer correu amb l’assumpte «recull de relats biblioteca anarquista maria rius» amb el relat, el títol i pseudònim.

I un segon correu amb l’assumpte « Títol i Nom – recull relats» amb el títol, el pseudònim i el contacte real, el qual no s’obrirà.

El dia 30 de setembre del 2024 és l’últim dia per entregar els relats.

Reconeixements als relats

El grup organitzador està format per col·laboradors de la biblioteca. Aquests es trobaran en assemblea, llegiran i puntuaran tots els relats que compleixin les bases i decidiran els premiats.

Tots aquests relats seran editats en un llibre que publicarà la Biblioteca Anarquista Maria Rius. Alguns artistes membres de l’associació cultural d’artistes de Promethea de Lleida col·laboraran en la il·lustració d’alguns dels relats que ells mateixos escolliran.

El llibre amb els relats serà presentat a una trobada literària organitzada a la Biblioteca Anarquista Maria Rius a mitjans de març (data a concretar).

Premis

• Primer premi. Un val-regal per 3 llibres de la distri, Dos exemplars del llibre que publicarem amb els relats presentats.
  • Segon premi. Un val-regal per 2 llibres de la distri, Dos exemplars del llibre que publicarem amb els relats presentats.
  • Totes les participants. Dos exemplars del llibre que publicarem amb els relats presentats.

Els premis es donaran a conèixer el dia 15 de gener del 2025.

Necrològica de Pepita Not apareguda en el diari barceloní Solidaridad Obrera del 7 de juny de 1938