Jornada Antiextractivista + Documental riu Cholchol al Wallmapu + distri + sopar

Detalles de Evento

Jornada Antiextractivista

Xerrada-debat: Saqueo y devastación en la región chilena

Documental «Inkayaiñ Gñen Ko»

En defensa del riu Cholchol al Wallmapu.

* El riu Cholchol, ubicat al nord-est de Temuco, Cordillera de Nahuelbuta, abasteix amb aigua diverses comunitats maputxe que avui es veuen enfrontades a l’amenaça del desviament de la llera del riu, per al reg de la producció de la indústria agroexportadora encapçalada, a la zona, per l’empresari Juan Sutil.

Les Empresas Sutil són un dels conglomerats d’agroindústria més grans de Xile, de l’àmbit de la viticultura, els fruits secs, congelats, insums agraris… controla directament 1.600ha i moltes més depenen de les seves empreses per a la comercialització. El 2022 una finca seva va ser atacada a Galvarino, a prop del riu Cholchol.

Les comunitats del Wallmapu viuen des de fa més de 30 anys en conflicte contra les forestals. El model forestal, basat en monocultius a gran escala, es va instal·lar a territori ancestral maputxe, deixant sequera, desforestació, perdua cultural i pobresa, donant continuïtat així a la usurpació que fa dècades inicia l’Estat Xilè. En resposta, les comunitats que segueixen en procès d’ocupació i recuperació territorial, busquen avui treure d’una vegada per totes a la indústria forestal i s’organitzen per evitar la instauració d’un nou règim de destrucció extractivista, l’explotació de l’agroindústria i el saqueig de les aigües….

També hi haurà una distri amb material des de la regió xilena i un sopar solidari.