Aquests mesos de març i abril han estat molt tranquils en comparació a la intensitat d’activitats dels mesos de desembre, gener i febrer.

Hem centrat els nostres esforços en la nostra primera publicació «Recull de Relats en honor a Soledad Estorach», que vam presentar el 15 de març, i en la diada del llibre del 23 d’abril, que és un dia molt important de visibilització i de font d’ingressos econòmics per a la biblioteca.

I com sempre, hem seguit ampliant el nostre fons que, us recordem, podeu consultar a través de l’enllaç: catàleg

>> Publiquem el «1er Recull de Relats en honor a Soledad Estorach»

Portada

El 15 de març vam presentar el llibre en una vetllada literària, en la que es van llegir els relats premiats i vam gaudir d’una obra de teatre basada en els relats.

El llibre és el resultat  dels 15 relats participants del certamen literari homònim que hem organitzat per primer cop des de la biblioteca.

En el llibre també s’inclou una breu biografia de la baterrenca Soledad Estorach, a qui vam voler dedicar el certamen, recollint i visibilitzant ponentines que han participat del moviment llibertari.

Podeu veure un recull de fotografies de la vetllada, consultar les bases del certamen i llegir la biografia de la Soledad Estorach, a:

1er Recull de relats, en honor a «Soledad Estorach Esterri»

Soledad Estorach Esterri

>> Diada del llibre – 23 d’abril

Un any més, la biblioteca hem muntat la nostra parada de llibres nous i de 2ª mà durant la diada del llibre del 23 d’abril. També vam fer el sorteig de la tradicional panera i vam vendre plantes vives i curatives (Aloe Vera).

Volem agrair a totes les persones que en qualsevol de les formes (ajudant en els preparatius, el dia de la parada, comprant llibres) doneu suport al projecte de la biblioteca. I també molt especialment a les que heu donat per la panera: Vespe, Joon, Modesto, Mandragora Cosmetica Natural, Xarxa de Suport Mutu, birres Black Sorry.

La nota negativa ve un any més, i ja en van 3, des de l’Ajuntament de Lleida, que posa traves a les parades del Sant Jordi i Santa Jordina Anticapitalista. I serien 5 si comptéssim l’any 2020 en que no es va poder muntar parada per la covid19 i el 2021 que l’ajuntament va restringir muntar parades al carrer només pel sector comercial (llibreries i floristeries).

El 2022 les parades dels col·lectius i organitzacions anticapitalistes vam muntar al seu lloc habitual, als portxos de la Plaça de la Sal, però amb una gran diferència amb els anys anteriors: totes les parades es trobaven en un altre circuït: la Rambla de Ferran.

El 2023, l’ajuntament d’ERC es va treure de la màniga una nova normativa, en que prohibia la venda de roses a les entitats si no es situaven davant la seva seu i de llibres només si els has publicat com a entitat. I davant la nostra queixa, finalment vam muntar a la Rambla de Ferran a l’alçada del carrer del Nord (seu de l’Ateneu la Baula). La nova «sorpresa» va ser que enmig del circuït de parades de totes les entitats i les parades dels col·lectius anticapitalistes, l’Ajuntament hi va situar un escenari (!).

Aquest 2024, amb el canvi al PSC i preveient que la situació no milloraria, vam organitzar-nos amb temps per evitar una altra situació similar. Però l’ajuntament no ens va contactar fins el divendres anterior al vespre i només per dir-nos que no hi havia lloc al circuït de Rambla de Ferran. Així que finalment, vam muntar totes juntes al mateix lloc del 2023, però col·lectivament es va decidir no restar callades i es va organitzar una protesta a la parada del PSC, tot constatant que hi havia lloc de sobres per muntar a la Rambla de Ferran sense un escenari dividint el circuït. Allà on nosaltres no teníem lloc, si que hi havia lloc per a les parades dels partits polítics.

I com no podia ser d’una altra manera, també hi va haver una protesta davant la parada de Salut Mental Ponent, per denunciar l’acomiadament del nostre company Arnau, deguda a la seva activitat sindical (CGT) per reclamar que les persones treballadores de l’associació estiguessin contractades segons la categoria laboral corresponent a les seves tasques. Més informació: https://cgtlleida.cat/manifest-de-suport-al-company-arnau-de-cgt-lleida/

>> Distri a la inauguració de l’Ateneu la Boira d’Almacelles i al Critk Fest !

A l’abril, hem muntat la Distri en dos llocs molt especials per la gent que hi ha darrera.

El 14 d’abril, vam estar presents a la inauguració de l’Ateneu la Boira d’Almacelles (Benvingudes!!!) i el 20 d’abril, i per segon any consecutiu, hem muntat la Distri al Critik Fest, el Festival d’Art Crític de Ponent, realitzat a Menàrguens.

Volem agrair molt a la gent fantàstica d’Almacelles el fet d’acollirn-nos i a l’organització del Critik Fest per haver-nos convidat de nou i us animem a participar activament tant de l’espai de l’Ateneu i de les activitats que s’hi estan realitzant, com en la propera edició del Critik Fest.

També volem informar que muntarem més parades de la Distri durant els mesos de maig i juny. Estigueu atentes!

>> Article a la web de la revista Redes Libertarias

Aquest abril, la revista Redes Libertarias ens va proposar d’escriure un article sobre la biblioteca. Es pot llegir a la seva web: https://redeslibertarias.com/2024/04/29/la-biblioteca-anarquista-maria-rius/

2024-04-article-RedesLibertarias-BiblioMRius-Lleida_compressed

>> Debat Llibre Crític

El 18 d’abril, la llibreria La Irreductible de Lleida ens van convidar a participar d’un debat sobre la Cultura Crítica.